rant

land

orlando

rasch

starrnh

Label info june 2011:

Together with sound engineer and co-producer Dave Bennett, rant decided with this brand new album to stray from the duo-puritanism of previous efforts; multitracking is to be found in some places. land consists of songs tested in concert, as well as pieces specifically composed for this record. The album was recorded with a lot of time and patience in several different studios in order to compose the cuts and cross references which combine and shape the various musical ideas into an album with a sort of anachronistic undertone of depth and composure. The result being an experimental, natural sounding instrumental duo album of finely crafted pop songs and abstract collage, orchestral improvisations and field recordings and dub production techniques

Quotes from international press:

rant display a fine precision and deliberation in their crisp work which is extremely engaging – stark shapes, minimalism, mystery, weight.
The Sound Projector (Great Britain)

They're concise in the extreme, with the recording's thirteen pieces weighing in at a mere thirty-four minutes and the collection itself a follow-up to the earlier rant releases Seumsund / Sundseum (2004) and A Direct Sensuous Pleasure (2006). Despite Land's short running-time, the recording nevertheless manages to cover a generous amount of ground, from experimental improvs to both song settings and collage-styled pieces.
textura (Canada)

By exploring sound ranging from pop to single note focus, rant offer a wide range of what is available within silence and space, and the music that is possible to find with an ear willing to hear almost anything as song. rant succeed with quiet, but often dizzying awareness of the sounds within their environment waiting to be exposed.
Music Emissions (USA)

Das Berliner Duo kultiviert eine antihierarchische, antiangeberische Spielhaltung, die ein Maximum an Vertrauen in einen Sound verrät, der die Aufgeschlossenheit des Publikums nicht nur benötigt, sondern gleichzeitig befördert. Schlagzeug und Gitarre, ergänzt um winzige Extras, genügen vollauf, um mit dem Mittel imaginärer Songs ein ganzes Kaleidoskop an Bildern im Kopf wachzurufen. So besticht "land" durch überwiegend wunderschöne, souverän ausgetüftelte, ganz und gar unverwechselbare Musik. Gehüllt in einen Hauch Americana, die in "orlando" zu geradezu elegischen Ausmaßen anschwillt. Fabelhaftes Album. Land in Sicht.
freiStil (Austria)

Merle Bennett - Schlagzeug, Torsten Papenheim - Gitarre, ein Duo, das auch nach dem verflixten 7. Jahr weiterhin mit unerschöpfter Kreativität für sich einnimmt.
Bad Alchemy (Germany)

Elegante, perfekt austarierte Balanceakte zwischen gefühligen und verkopften Elementen. Ein Beispiel dafür wäre der verschleppte Blues mit Piano und Schreibmaschine von "Bluhm". Es macht es Spaß, diesen beiden dabei zuzuhören, wie sie sich einfach nichts beweisen müssen.
intro (Germany)